Scaleauto-on-white-Kit-for-Press-1200px.png

SAK-circus dendert over nieuwe circuit Mini Race Club Leeuwarden

30 + 31 januari 2016

2015 finale in 2016

Evenementen als deze zijn er niet wekelijks, zijn er niet maandelijks, en zijn uniek. 30+ rijders, die stuk voor stuk meerdere dagen van hun weekend en een hoop energie vóór de wedstrijd erin stoppen hetzij organisatie hetzij fanatiekelingen. Het wordt een hele opgave om in de aankomende evenementen deze kwaliteit te behalen. Wellicht was dit al de mooiste race van het kalenderjaar 2016, laten we hopen van niet.

Top combinatie421227592_81828.jpg

Externe omstandigheden als de afstand naar het noorden of het slechte weer doen er voor deze deelnemers niet toe. Niets houdt hen tegen en iedereen keek uit naar dit weekend. Deze race leefde al maanden in 1/24 slotracend Nederland. Een ijzersterke combinatie van het nationale Scaleauto Kampioenschap (SAK) met de top van Nederland & een slotraceclub met historie, enorm betrokken leden en een geweldige zelfgemaakte houten baan die slechts enkele weken klaar is.

Loon naar werken

De SAK’15 organisatie heeft een hele voorbereiding achter de rug gehad. Met in het bijzonder Gabriel Inäbnit en Willem Kloppenburg. Zij zijn al vaak naar de MRCL gereisd om hen te helpen met de nieuwe voorzieningen. Zij doen dit immers al jaren. Dit neemt niet weg dat de familie Lanting en de meeste leden van MRCL zich vaak achter de oren gekrabd hebben. Een houten baan maken, waar waren ze aan begonnen? Het resultaat is fenomenaal, wat een baan! Naast de baan zijn ook de muren en de vloer van de clubruimte aangepast, mijn complimenten en dank namens alle deelnemers.

Gezellig

Het raceweekend was zoals we gewend zijn bij SAK races strak gepland en bovenal gezellig! Zo'n 14 man bleef van zaterdag op zondag slapen bij 't Ankertje en er waren genoeg jonge honden aanwezig om het nachtleven van Leeuwarden eens goed aan de tand te voelen. MRCL had geen betere groep rijders dan dit kunnen ontvangen - een topgroep!

Training421325256_93971.jpg

Op de vrijdag werden de laatste voorbereidingen getroffen door de club en enkele organisatoren. Op de zaterdag zal het echt losbarsten: vrije training van 12:00 tot 18:45. Zoals gebruikelijk wilde iedereen op hetzelfde moment trainen en moest en zal er onder de 8 seconden grens gereden worden: "ik reed een zevenentachtig" / "ja, met jouw trainingsmotor wel ja". Een lange rij wagens bij de wedstrijdleiding was het gevolg. Met zo'n 30% van de rijders onder de 8.0sec tijdens de vrije training belooft het spannend te worden op zondag. Gabriel Inäbnit was de eerste die onder de 8sec. grens dook. Tijdens de vrije training was de catering uitstekend verzorgd. Tini & Geertje (vrouw nieuwe Wietze) stonden adequaat voor je klaar met drank, broodjes en snacks. Ook was het mooi om te zien dat leden van de MRCL kwamen kijken zonder dat zij deelnamen aan de race, een goed voorbeeld van zo'n sfeermaker is Fokke van der Meulen!

De grip was tijdens de vrije training stabiel en het tapen van de banden had slechts 2 ronden zin. Verder had de nieuwe baan geen kinderziekten. Het voltage werd op 11.5V gezet en met relatief weinig uitvliegers en schades verliep de training prima. Lid van MRCL Johan Post hield de baantemperatuur bij gedurende het hele weekend om de eerste kennis over de houten baan in veranderlijke omstandigheden op te doen. Het enige wat speelde was dat scherpe de bochtenratio in combinatie met een nauwelijks ingesleten slot zorgde voor een hoge slijtage van slepersschoentjes. De organisatie heeft in de loop van de week al tips gegeven over het inkorten van de vlag van de slepersschoen - een mes gaat in het slot natuurlijk ook niet door een bocht. Een goede tip van de organisatie bleek later. Terecht, zij doen dit immers al jaren.

Met zo'n 20 man zijn we daarna naar de "Ljouwertse Chinees" gegaan. Al snel werd duidelijk of er alleen over autootjes gesproken kon worden of ook over andere dingen. Samen met een biertje en een spontane bediening hebben we genoten van goed eten, een bodem voor wat daarna nog komen ging bleek later. Op vrijdagavond was door een klein deel van de aanhang café 'de toeter' al bezocht tot in de late uurtjes, en zaterdag deden we dat dunnetjes over. Jonge frisse heren van onder andere Speed74, Fastlane en Slipstream waren er nu  ook bij. Al snel taaiden de 60- en 70-plussers af, en werden de sleutels van de slaapzaal verdeeld. De stapgroep een sleutel en de organisatoren en aanhang een sleutel. Willem maakte de keuze met de niet-stapgroep mee te gaan, een goede keuze bleek later.

5 gasten met een gemiddelde leeftijd van 25, die de hele dag met autootjes gespeeld hebben, die weekend hebben en al vanaf de training dorst hadden. Dit kon maar 1 ding betekenen: plezier! Zoals op de baan haalden we het slechtste en het beste bij elkaar naar boven, gierden we van het lachen en kregen we door dat we meer dan de lol in het slotracen gemeen hebben.

Kwalificatie

Een mooie quote uit de mail van de organisatie van 24 januari:

Note: Deelnemers die te laat verschijnen bij de inbouw lopen het risico de banden niet te kunnen inrijden en/of een kwalificatie-tijd neer te zetten.

Een goede organisatie kijkt vooruit, denkt voor de deelnemers, is hen al een stap voor. Zo begon de kwalificatie zonder 2 rijders uit de top 10 in het kampioenschap. De gezelligheid in de nacht eiste zijn tol en aan de eerste race van de dag kon niet meer deelgenomen worden. Dit past goed in zo'n weekend, maar is sportief gezien een schande.

Winnaar van de kwalificatie was Willem Kloppenburg met een 7.71sec. , Mack de Wachter volgde met een 7.80 en Kevin Vonk met een 7.84. Tijdens de kwalificatie viel al snel het tempo van de thuisrijders op, de baan was ook voor hen erg nieuw. Tijdens het inrijden van de banden voorafgaand aan en in de kwalificatie bleek al dat meerdere wagens opvallend veel geluid maakten. Dit waren de achterwielen, dit merk je direct op een vlakke, houten baan. De organisatie wisselde enkele banden maar conclusie is dat de kwaliteit van de Scaleauto achterwielen uiteenlopend is. Kort na de race heeft de organisatie aangegeven hier iets mee te doen voor het DSC 2016 (Dutch Scaleauto Championship).

Race 1

Uiteindelijk gaat het allemaal om 2 races van 6 x 4 minuten. Het veld lag enorm dicht bij elkaar in vrijwel elke heat. De langste banen (1 en 2) waren zeker niet de langzaamste bleek al vrij snel.

Opvallend was toch wel pechvogel Marcel Oosterling, die veel problemen ondervond. Tevens presteerden Rob de Ridder, Mack de Wachter, Ton Jacobs, Rob van Altena en thuisrijder Wietse Oosterhof (oude Wietse) slecht door technische problemen in race 1. Beste thuisrijder is Erwin Post op plaats 8. SAK rookie Bert van Dam direct naar de vijfde plaats op zijn eerste nationale 1/24 Scaleauto race. Bij de prinsessen heat was Matthijs Boon te laat, hierdoor werd na overleg de race herstart. Matthijs moet zijn organisatorische taken combineren met zijn eigen planning en mag van geluk spreken dat de rest van de prinsessen hier niet moeilijk over deed.421901278_1234.jpg

Tijdens race 1 kwamen de 2 toprijders / gezeligheidsdieren binnenlopen. Te laat voor race 1, maar snel motor inbouwen en wielen monteren voor race 2.

Tijdens de SAK’15 Finals deed Stefan Casati mee. Stefan is van Zwitserse komaf en uitgenodigd door Gabriel. Een rustige rijder die een nette achtste plaats behaalde tijdens race 1.

Vóór Bert was het Sebastiaan van Altena op plaats 4, Jacco Uylenberg op plaats 3, Kevin Vonk op plaats 2 en de winnaar van RACE 1 (en Concours d'elégance en kwalificatie) was Willem Kloppenburg. Willem's tempo lag hoger dan dat van de andere aanwezigen en dit is dan ook een verdiende overwinning.

Op de zondag is er nog een wissel doorgevoerd aan de bar: Gerda voor Geertje. Gerda (vrouw oude Wietse) heeft een uitstekende dag gedraaid naast Tini. Naast een heerlijk ontbijt voor de brakke racers verzorgden zij broodjes bal, saté en soep. Top geregeld dames!

Race 2815938423_153015.jpg

Inmiddels hadden een aantal mannen wat goed te maken in race 2. Helaas mislukte dit bij Marcel Oosterling, zijn auto kwam niet weg bij de start en Marcel gaf op. Ook Rob van Altena moest de strijd staken met problemen. Wietse Oosterhof is na race 2 definitief benoemde tot de 'oude Wietse', omdat Wietze Otter weer eens bewees de betere te zijn.

In race 2 verbeterde het veld over het algemeen hun ronden. Opvallendste verbeteringen waren: Rob de Ridder naar 163 ronden, Ton Jacobs naar 167 ronden, Dennis Vogel naar 173 ronden, Desmond Dekker naar 174 ronden en Mack de Wachter ook naar 174 ronden. Weer netjes in de top 10 zaten Stefan Casati (plaats 6 - 174 ronden) en Bert van Dam (plaats 9 - 173 ronden).

Dennis en Desmond begonnen in heat met nieuwe banden, de reden dat zij niet veel meer ronden gereden hebben. Beste thuisrijder wederom Erwin Post, met bijna 174 ronden. Zoals je merkt was het enorm spannend tijdens de laatste races (plek 2 t/m 12 binnen 3 ronden)! Het verschil tussen plek 16 t/m plek 25 was 4 ronden.

814701480_163765.jpg

Omdat er in voorgaande heats sterk gereden werd stond de druk er bij de top 6 goed op. Tijd voor spektakel in de 'prinsessen heat'. Nieuw in deze heat waren Bert van Dam, Jacco Uylenberg en Gabriel Inäbnit. De druk was zo hoog dat toen ondergetekende een valse start maakte, alle 5 de andere rijders meegingen. De valse start kostte geen hele ronde, anders maakte Mack de Wachter nog goede kans op de overwinning in race 2.

Uiteindelijk trok Willem wederom aan het langste eind, gevolgd door Sebastiaan en Kevin. De snelste ronde werd gereden door Willem (7,70sec). Kort daarachter zaten Desmond, Kevin en Dennis met respectievelijk 7,77 en 7,78). Maar dit had allemaal heel anders kunnen lopen als de Ljouwertse nachten niet zo lang duurden.

Voldaan

Uiteindelijk deed Hans Lanting de dag-prijsuitreiking en Willem & Gabriel de prijsuitreiking van het 2015 kampioenschap. Dit was een weekend vol energie, vol emotie, vol passie en met veel plezier en gezelligheid. We hebben van alles meegemaakt, we kennen elkaar anders dan voorheen en hebben ons als 'brugklassers op kamp' gevoeld. Daarnaast is het duidelijk dat het slotracing niveau hoog lag, qua organisatie, qua snelheid en qua betrokkenheid. Dit had allemaal niet gekund zonder MRCL en de SAK’15 organisatie - bedankt!

De DSC 16 organisatie bestaat uit:

Richard Jacobs

Matthijs Boon

Gabriel Inäbnit

Alexander Grijpma

Desmond Dekker

Zoals jullie zien staat Willem Kloppenburg er niet meer tussen, maar hij heeft toegezegd de communicatie nog wel op zich te nemen. We kijken uit naar een nieuwe seizoen met de Scaleauto slotcars en deze mooie groep mensen.

Willem, bedankt voor de strakke organisatie als hoofd van de SAK in de jaren 2013 t/m 2015. We weten allemaal dat je niet lang weg zult blijven.